Treść główna

Porady Ciekawostki Drewno do budowy statków – drewno okrętowe

Drewno do budowy statków – drewno okrętowe

Od wieków drewno wykorzystywane było jako podstawowy budulec przy konstruowaniu statków morskich. Okręty w historii szkutnictwa zwykle budowano z tego naturalnego surowca. Jeszcze około 70 lat temu do budowy statków używano drewna litego, po II wojnie światowej zaczęto wprowadzać sklejkę. Jakie drewno będzie najlepsze do budowy jachtów i okrętów?

drewno do budowy statków, drewno okrętowe

Najlepsze drewno szkutnicze

Przez kolejne stulecia statki morskie budowano z drewna, jakie było pozyskiwane z lasów rosnących wokół stoczni. Z czasem zaczęto sprowadzać materiał z dalekich zakątków świata dobierając go pod kątem roli, którą miał spełniać. Drewno musiało być odporne na słoną lub słodką wodę, grzyby, szkodniki, powinno posiadać dużą elastyczność i wytrzymałość.
Nie można budować statków z drewna kruchego, trudnego w obróbce mechanicznej, które jest podatne na rozwój grzybów i pleśni oraz na butwienie. Negatywną właściwością jest tu również duża rozszerzalność pod wpływem zmiennej wilgotności.

Najlepsze gatunki do budowy statków

W budownictwie statków, zwłaszcza jachtów, najczęściej wykorzystywanym rodzajem drewna jest drewno egzotyczne mahoń. Można z niego zbudować poszycie kadłuba czy zabudowę wnętrza łodzi. Drewno to jest łatwe w obróbce, bezsłojowe, stosunkowo miękkie i bardzo estetyczne. Ma przeciętną gęstość na poziomie około 540 kg/m3 przy wilgotności względnej 12 proc. Mahoń jest odporny na butwienie, łatwy w konserwacji i malowaniu oraz bardzo trwały.

drewno do budowy statków, drewno okrętowe

Tak samo dobrze sprawdzi się drewno tekowe, pochodzące z Birmy. Jest chętnie używane w szkutnictwie z uwagi na niezwykłą odporność na butwienie i szkodniki oraz doskonałe właściwości mechaniczne. Ma dużą odporność na ścieranie i niewielkie skurcze spowodowane zmianami wilgotności.
Cedr od wieków wykorzystywany był do budowy statków, m.in. w Mezopotamii i Egipcie. Drewno cedrowe jest odporne na butwienie, dlatego dobrze nadaje się do budowy poszycia kadłuba.
Wśród typów drewna krajowego najlepiej na budowę okrętów nadaje się dąb. Drewno to posiada dobre właściwości mechaniczne, ma dużą odporność na butwienie i na szkodniki. Wiele statków północnoeuropejskich zbudowano z drewna i korzystano z nich nawet przez 150 lat.
Statki konstruuje się również z jesionu, zaliczanego do rodziny drzew oliwkowatych. Drewno jesionowe jest twarde, elastyczne i ciężkie, przez co można z niego wykonać elementy gięte na statku.